Annoncering
Kontakt os, hvis du er interesseret i at annoncere her på Portugalnyt: info@portugalnyt.dk

Skattefri

Sidste indlæg 25-08-2015 19:51 af Johnny Jensen. Antal svar: 3.
Side 1 af 1 (4 poster)
Forrige Næste
  • 24-08-2015 19:35

Skattefri

Hej herinde Hvad var det lige med skatten hvis man flyttede til Landet? (10 års skattefri? ) Kan man leje sig ind i almindnyttig bolibyggeri i PT, ved godt det nok ikke hedder det i landet? Jeg tænker at leje frem for at eje, og hvor kan man med fordel se hen hvis det er Algarve regionen jeg tænker på? Det forekommer mig at det er lettere leje end at eje, er det muligt?
    Johnny Jensen

• 24-08-2015 22:04

Sv: Skattefri

Tror måske stadig, at der er dobbelbeskatning ml DK/PT, hvilket jo er lidt trist - men den kunne også være fjernet? Nogen ved det nok??? Mh Susanne
    Susanne

• 25-08-2015 10:56

Hej Johnny,

Vi har ingen ekspertise i skattesager, så hvad der skrives på Portugalnyt er ikke nødvendigvis udtryk for gældende regler og kan indeholde væsentlige fejl.

Det var dog oppe at vende i forbindelse med de 10 års skattefrihed for udenlandske pensionister, som Portugal har tilbudt siden år 2012, at man ikke kan få Skat i Danmark med på dén ide.

Istedet henholder Danmark sig til princippet om 'omvendt credit', som beskrevet i denne juridiske vejledning. Populært sagt betyder denne regel at hvad Portugals skattevæsen ikke opkræver, vil det danske skattevæsen opkræve - op til, hvad pensionsmodtageren ville skulle betale i skat i Danmark.

Dette gælder for alle pensioner udbetalt fra Danmark, hvor der som regel er opnået dansk fradrag på pensions-indbetalingerne, så det er måske fair nok.

Om det danske skattevæsen kan gøre krav på skat af udbetalinger fra andre lande, hvis man er fraflyttet Danmark, er tvivlsomt, men man skal være opmærksom på at der mellem Portugal og Danmark er stor udveksling af information - information som de danske myndigheder er væsentlig hurtigere/bedre til at bruge end de portugisiske ditto. 

Langtidsleje i Algarve
    Med hensyn til langtidsleje i Algarve, kan man sagtens leje langtids på samme vilkår, som lokale. Forskel mellem priser på korttids ferieudlejning og langtidsleje er selvsagt betydelig.

Èn af lejlighederne i Albufeira/Montechoro på Portugalnyt kan også langtidsudlejes - se lejlighed.

Hvis du er interesseret i at vide mere om denne lejlighed, som er møbleret, kan du skrive til info@portugalnyt.dk og angive perioden (specielt start på lejemålet er vigtigt) du påtænker at bo i Portugal og også gerne angive antal måneder - specielt hvis mindre end 1 år. 

Mvh

Sean

Portugalnyt 

Sean
    Portugalnyt

• 25-08-2015 19:51

Mange tak Sean Det var et grundigt svar på min henvendelse. Har lige skimmet dit link "juridiske vejledning# som udgangspunt, og så vidre ind i det Danske skattesystem. Det skal jeg se nærmere på,dog ikke lige her i aften, det virker sand for dyden til at være noget man skal læse med friske øjne :-) Hylder i øvrigt princippet at der skal være åbenhed stater imellem, således vi alle betaler til kassen, uanset hvad dette måtte indebære. Men der er helt klart noget at hente i de DBOére der nævnes. Til andre læsere DBO betyder Dobbelt beskatning overenskomster. Er glad for at der er mulighed for at leje på lige fod med lokale Porugisere, Jeg ser det som en mulighed for at afprøve at bo i et fremmed land på prøve, inden man eventuelt investerer. Mange tak for svaret, også til dig Susanne. MVH Johnny
    Johnny Jensen

BESTIL ONLINE OG SPAR PENGE: Book billige hoteller i Portugal

Klik og læs nærmere om guide-service i Lissabon